Mire elég a közösségi finanszírozás?
Már régóta tervezek írni a közösségi finanszírozás témájában, elvégre a blogon közösségi finanszírozású startupokat és projekteket mutatunk be. Sokan kérdezik, mitől sikeres egy Kickstarter vagy egy Indiegogo kampány, és mitől lesz bukó egy projekt. Fontos kérdés ez, azonban látni kell, hogy a közösségi finanszírozás csak egy eszköz, amit ha jól használunk hozzájárulhat a sikerünkhöz, de önmagában nem jelenti a sikert.
A sikeres közösségi finanszírozás még nem siker.
Talán ez volt a legfőbb üzenete a Spin-Off Klub legutóbbi előadójának, Boros Reginának, aki az OXO Labs kommunikációs és marketing igazgatójaként több mint 10 éves tapasztalattal rendelkezik az online és közösségi marketing eszközök fejlesztésében és alkalmazásában.
Az OXO Labs-on belül több közösségi kampányt is futtattak és futtatnak jelenleg is, és annak ellenére, hogy több sikeres kampányt is zártak már, volt, ahol a projekt mégis elcsúszott valamilyen tényezőn a közösségi finanszírozás sikere után.
Milyen előnyei vannak a közösségi finanszírozású kampánynak?
A Kickstarer-t, Indiegogo-t és az egyéb platformokat figyelők többsége az innovátorok szűk csoportjába tartozik. Marketing nyelvben, ők azok, akik először kipróbálnak és vásárolnak olyan termékeket, amelyek teljesen újnak számítanak a piacon, és ők azok, akik hírét fogják vinni az újdonságoknak. Éppen ezért egy ilyen felület tökéletes lehetőség, hogy megfuttassa új ötletét az adott startup. Image-t építsen és hírnevet szerezzen.
Tesztelheti, hogy van-e egyáltalán érdeklődés a termékre. Ha eléri a kampány a kitűzött célt, akkor nyilvánvalóan van helye az ötletnek, de ha nem éri el, akkor még azelőtt megtudta ezt, mielőtt még több pénzt fecskendezett volna elképzelésébe.
További előny, hogy ezek a platformok kétirányú kommunikációra adnak lehetőséget. Értesítheti az aktuális eseményekről, akciókról, változásokról a követőket, de az érdeklődők is kifejezhetik véleményüket, aggályaikat a termékkel kapcsolatban.
Milyen kockázatai vannak a közösségi finanszírozásnak?
Ha nem jön össze a kitűzött cél, akkor a bukás nyilvánosan történik. Az érdeklődők előtt nem lehet elrejteni a kudarcot. Ilyenkor le kell vonni a következtetéseket és tanulni kell az esetből.
Még nagyobb bukás azonban, ha eléred a célod a kampánnyal, összegyűlik a pénz, azonban nem tudod betartani az ígéretedet.
Nagyon sokan abba a hibába esnek bele, hogy nem tudják legyártani és leszállítani az előrendelt termékeket.
Ilyenkor jobb esetben jön a kríziskommunikáció, rosszabb esetben megbélyegeznek, hogy egy csaló vagy.
Sajnos van még egy nagy kockázat. Méghozzá, hogy lemásolják az ötletedet mielőtt megvalósíthatnád. Sajnos vannak direkt erre specializálódott cégek. Ezzel számolni kell, azonban, ha sikerül már az elején megfelelő kommunikációval magad mellé állítanod a célközönséged, akkor van esélyed még sikeresen kijönni a helyzetből.
A Spin-Off Klub teljes előadását az alábbi videón tudod megtekinteni:
A Spin-Off Klub következő előadása jövő hét hétfőn (03.27-én) 18:00-kor lesz, ahol a cégalapítás és működés jogi és számviteli buktatóiról hallhatsz többet.
A képeket és a felvételt a KözPont Újbudai Kulturális, Pedagógiai és Média Kft. biztosította.