A drónverseny lesz az új F1?

drs2.JPG

Múlt hét szombaton (2016.09.10-én) került megrendezésre a Hungexpo-n a Drónverseny & Robotika Show, röviden a DRS, a Drone Prix Hungary szervezésében. A programok és kiállítók armadája izgalmasnak ígérkezett, így igaz ha csak kevés időre is, de kimentem körbenézni a innovációkkal, robotokkal és sci-fibe illő hangulattal megspékelt drónversenyre.

Az atmoszféra

Délelőtti órákban látogattam ki, egyrészt feltételezve, hogy akkor még kevesebben lesznek, másrészt pedig mert egyszerűen csak akkor értem rá. Örültem is, amikor belépésnél sorban állás nélkül meg tudtam venni a jegyet, azonban bent már más volt a helyzet. Igazából egy nagy családi napnak tűnt az egész, ahol a gyerekeknél csak az apukák élvezték jobban a robotok, drónok és VR szemüvegek látványát. Az anyukák pedig unott arccal álltak a méteres sorokban, hogy cukorfalatjaik is felvehessék a virtuális valósággal operáló szemüvegeket, és a pedálos bringaautókban (nem tudom mi a hivatalos neve) ülve igazi F1 pilótának érezhessék magukat.

drs1.JPG

Rengetek interaktív stand volt, de a VR szemüvegek és a hozzájuk kapcsolódó lehetőségek voltak talán a legnépszerűbbek. Irányíthattál robotot és a szemüveg segítségével annak "szemével" láthattál, vagy máshol egy puskaszerű kiegészítővel lőhetted szét az ellenfeleket a virtuális valóságban.

Érdekes volt látni, hogy kis hazánkban is milyen fejlett szinten tart a robottechnika, mennyi remek egyesület, egyetemi csapat és hobbi robotépítő tevékenykedik. A számítógépről irányítható robot bowlingtól, a marsjárón keresztül, a Star Wars-ból ismert Hailfire Droid Tank működő másolatáig bezárólag szinte minden standnál egy újabb felfedezés várta az embert.

drs4.JPG

drs6.JPG

drs7.JPG

De milyen is egy drónverseny?

A szervezők célja a kiállítással és a versennyel az volt, hogy megszólítsák az érdeklődőket, és lehetőséget adjanak a kezdőknek és a már haladóknak is, mivel eddig csak a profiknak szóló versenysorozat létezett Magyarországon.

Sajnos én még nagyon az elején voltam kinn, így csak az időmérő futamokból csíptem el részleteket. Meg kell hagyni, a pálya iszonyú durván nézett ki, a neon világítások futurisztikus hangulatot kölcsönöztek az egésznek. Tényleg a jövőben éreztem magam.

drs5.JPG

A pályát egy orbitális  háló vette körül, hogy a drónok ne essenek véletlenül se a közönség fejére. Mint azt a speakertől megtudtuk ott, amikor egy drón fennakad a hálón, akkor a pálya szélén lévő emelőgép segítségével szedik le őket a versenyek közti szünetekben. Hasonlóan egy rendes autóversenyhez, a pálya egyik oldalán voltak az érdeklődőkkel telített lelátók, onnan lehetett figyelni közvetlenül az eseményeket. És itt kezdődik a dolog hátulütője.

Amitől viszont nem hiszem, hogy egyhamar elveszi a F1 népszerűségét az az, hogy szabad szemmel vért izzadva kell erőlködni, hogy átlásd a pályát, valamint hogy egyáltalán követni tudd az éppen versenyző drónokat. Hiába van felszerelve mindegyik gépen LED világítás, egyszerűen olyan kicsi és olyan gyors gépekről beszélünk, ráadásul félhomályban, hogy kivetítő nélkül csak pislogunk, mint miskolci kocsonyában a béka. Persze a rendezvényen volt kivetítő, de ha elmész a kedvenc együttesed koncertjére, akkor sem a hangosító sátor mögötti kivetítőről akarod nézni azt. Szóval nem egyszerű helyzet, és ebből kifolyólag pedig legnagyobb tiszteletem azoknak a fotósoknak és operatőröknek, akik a kamerájuk fókuszát egy repülő drónon tudják tartani! :D Mindenesetre élmény volt így is.

drs8.JPG

Összegzés

Szóval a drón reptetés is egy olyan sport, ami akkor a legélvezetesebb, ha saját magad csinálod. Szerencsére már 10.000 forint alatt is lehet találni nagyon alap modelleket, amivel el tudsz otthon szórakozni. Ahhoz, hogy kedvet kapj hozzá az elején, bőven elég ez szerintem.

Összességében a kiállítás szuper volt, azt sajnálom, hogy az előadókon nem tudtam már ottmaradni, de talán jövőre. :)