Add bérbe megunt könyveidet!

13414072_858143990956580_305615333_n.jpg

Bármennyire is fejlődik a technika, könyvet olvasni még mindig népszerűbb papíralapon, mintsem egy e-Book readerből. Egyrészt megvan a maga hangulata kezünkben lapozgatni egy vaskos kötetet, másrészt pedig jelentős dekorációs szerepet is játszanak otthonunkban, sokat elárul az emberről, hogy milyen könyvek is díszítik a polcát. Azonban valljuk be, általában csak egyetlen egyszer olvassuk el könyveinket, így az idő nagy részében csak az esztétikai funkciót látják el.

Ahol Te is lehetsz könyvtáros

Egy magyar startupnak, a Libmee-nek köszönhetően eljött az idő, hogy a polcon magányosan porosodó könyveinket mások is elolvashassák. Egy gyönyörű sharing economy kezdeményezésről van szó, amely lehetővé teszi, hogy bérbe add saját könyveidet, vagy éppen kibéreld másokét.

A Libmee-t 2016 márciusában indította Buglavecz Péter és Vezse Árpád, közel egy éves előkészület után. Az oldalra azóta megközelítőleg 400-an regisztráltak, és jelenleg közel 1200 könyvet osztottak meg, ami 1300 darab példánynak számít.

Az ötlet Péter fejéből pattant ki, amikor is már hetek óta egy bizonyos gombahatározó könyvet keresett, hogy feleségével és gyermekével is megismertethesse gyerekkori hobbiját: a gombaszedést. Hosszas kutakodás után szerencsére sikerült még egyetlen egy példányt elcsípnie, viszont felmerült benne a kérdés: hogyan lehetne könnyebben hozzájutni egy már nem forgalmazott könyvhöz? Neki is rengeteg könyve van a polcán, mi van, ha valaki pont azok közül keresi valamelyiket?

Elhatároztam, hogy kipróbálom én is a rendszert, így fel is töltöttem 5 marketing témájú könyvemet. Stratégiai marketing másoddiplomámat munka mellett, levelezős tanrendben végeztem, így a távolság és az időhiány miatt nehézséget okozott, hogy a könyv kölcsönzésért szaladgáljak az egyetemre. Így hihetetlenül jól jött volna számomra akkoriban a Libmee, ha két utcával arrébb is ki tudtam volna valakitől kölcsönözni a kötelező olvasmányokat.

13324186_858143030956676_1307718168_o.jpg

De hogyan is működik?

A rendszer jelenleg böngésző alapon üzemel és roppant egyszerű használni. Beregisztráltam (pontosabban Facebook-kal bejelentkeztem), lefotóztam a könyveim borítóját, feltöltöttem azok képeit, kitöltöttem a könyv adatait (szerző, cím, oldalszám, stb.), beállítottam, hogy mennyi pénzt kérek hetente a kölcsönzésért, és hogy mennyi a könyvem letéti díja.

Ez utóbbi a biztosíték, hogy visszakapjam a könyvemet. Példa:

Tegyük fel, hogy egy 3000 forint értékű könyvet hirdetek meg, heti 300 forintért, 3500 forint letéti díjjal. Ez azt jelenti, hogy a kölcsönző átvételkor 3500 forintot fizet nekem és abból jön le hetente a 300 forint. Ennek számolásában a rendszer segít, de a pénzezést nekünk kell lebonyolítani. Tehát ha másfél hónapig nála van a könyvem, akkor 1800 forintba kerül neki, ezt megkapom én, a maradék 1700-at pedig visszaadom neki, amikor visszahozta a könyvemet. Viszont ha véletlenül elveszíti azt és nem adja vissza, akkor a teljes letéti díj engem illet, így nem bukok rajta semmit.

13434109_1185495134815655_1654997167_n.jpg

A rendszer felülete, amikor valaki ki szeretné venni a könyved

A Libmee részére a könyvtulajdonosnak kell majd jutalékot fizetnie a jövőben, viszont a rendszer jelenleg még tesztüzemben működik, így egyelőre nem számolnak fel semmit.

Visszatérve a feltöltésre, miután minden adatot megadtam és leokéztam, már szerepel is a könyvem a rendszerben. Innentől kezdve a továbbiakban csak annyi a dolgom, hogy várok, hogy valaki benyújtsa kölcsönzési szándékát.

Ha pedig én csak kölcsönözni szeretnék, akkor a rendszer mutatja nekem még azt is, hogy az adott könyv milyen távol van az otthonomtól. Továbbá, ha kivettem egy könyvet, akkor a lejáró foglalás előtt pár nappal, valamint a kölcsönzési idő lejártakor értesítést kapok a rendszertől, nehogy megfeledkezzek, hogy vissza kell vinnem. Ha minden sikeresen lezajlott, akkor pedig értékelhetjük a partnerünket.

Merre tovább?

Jelenlegi cél, hogy a könyvfeltöltéseket (választékot) növeljük, mivel a rendszer lokáció alapú, így akkor tud jól működni, ha az egy négyzetkilométerre eső könyvek száma elég magas. Fő cél még a nemzetközi terjeszkedés és népszerűsítés is, mivel az oldal már most is elérhető angol nyelven.

Másik kihívás most számunkra a meglévő és új felhasználók motiválása, hogy a könyveiket felkínálják a rendszeren keresztül kölcsönzésre. Erre hamarosan bevezetünk egy ösztönző rendszert, ami annyit tesz, hogy pontokat lehet gyűjteni különböző tevékenységek után. Pl.: könyvfeltöltés, könyvadatok kitöltése, meghívás stb. Az így megszerzett pontokat pedig ajándéktárgyakra lehet majd beváltani. Pl. könyvutalvány, könyvjelző stb.

Továbbá jelenleg család és munka mellett csináljuk a Libmee-t, így a költségkeretünk a rendszer fejlesztését fedte csak le, a marketinggel és az ismertség növelésével hadilábon állunk, így ehhez befektetőt keresünk.”  - Buglavecz Péter

Zárószó

Összegezve tehát, úgy gondolom, hogy a Libmee egy hihetetlenül jó dolog lesz. Azért írom jövő időben, mert még nagyon friss a vállalkozás. Viszont teljes mértékben hiszem, hogy amint megismerik az emberek szélesebb körben, robbanásszerűen fog növekedni a felhasználói köre. Miért gondolom ezt? Mert pont az a szép ebben, hogy egy passzív bevételi forrást generálhat. Azaz elég csak az elején feltölteni a könyveidet, és utána már nincs vele több dolgod, mint néha lebeszélni az időpontot, hogy mikor ugranak fel hozzád átvenni vagy visszahozni a kikölcsönözhető könyveidet. Úgyhogy ezúton is szurkolok, és sok sikert kívánok Péteréknek!

Ha tetszett a cikk, lájkold a Facebook oldalt!

Címkék: hazai mustra