Amikor a startupok a gyártósoron készülnek

16118379_1049026865203980_342448328_n.jpg

Világmegváltó startup ötlete mindenkinek van, viszont a startupok 90%-a bukás lesz. Ennek a kiküszöbölésére épül a stúdió modell, melynek keretén belül párhuzamosan egyszerre több ötletet is megfuttatnak, azonban csak azokat kezdik el ténylegesen felépíteni, ahol a piackutatások és a visszajelzések pozitívnak bizonyulnak.

A hazai startup szféra ismert arcával, Szigeti Attilával beszélgettünk, hogyan is csöppent bele ebbe a világba, és hogyan lett a stúdió modell nemzetközileg is elismert szakértője.

Interjú következik

Kezdjük a legelején, hogyan lettél startupper?

Ballépések szerencsés sorozatának köszönhetően. Kezdődött a fősulin, ahol félbeszakítva mérnöki tanulmányaimat elkezdtem önkénteskedni különböző diákszervezeteknél. Négy-öt évet dolgoztam így, ami rengeteget adott nekem, és én is értéket tudtam teremteni a közösség számára, csak hát pénzügyileg nem volt kifizetődő.

Így aztán 2006 környékén hazaköltöztem Székesfehérvárra, ahol viszont rövidesen diploma nélkül is felvettek az IBM-hez, merthogy az informatikához értettem. Szerettem ott dolgozni, rengeteget tanultam, és hamar csapatvezető helyettes, majd projekt menedzser lettem. 

Miért hagytad ott a jól menő munkádat? Hogyan kerültél vissza Budapestre?

Úgy éreztem kinőttem Székesfehérvárt, vissza akartam jönni a fővárosba. Kaptam is egy remek állásajánlatot, viszont balszerencsémre, mire felköltöztem visszamondták. Ekkor jött egy intenzív álláskeresés, és ekkor ismerkedtem meg a startup világgal is. Végül felvettek a Citi Grouphoz, ahol a tervem az volt, hogy 2-3 évig megszedem magam, majd a pénzből egy saját startupot alapítok.

Kilenc hónapig bírtam tartani magam a tervhez, majd felmondtam, hogy belecsapjak az első vállalkozásomba.

Mi volt az első startupod és honnan jött az ötlet?

2013-ban az első ötletversenyen, amin részt vettem, a színpadon állva rájöttem borzasztó előadó vagyok. Még! Így hát elkezdem fejleszteni ezt a skillemet, mert ennek ellenére szerettem szerepelni. Majd a 9 hónap Citi után, kellő önbizalommal felruházva belecsaptam a Rate My Speech nevű startupba, aminek a célja pont az volt, hogy a fiatal startuppereknek segítsen jól előadni.

A pitchünk annyira jól sikerült, hogy bekerültünk a Startup Saunába, és 5 hetet tölthettünk Finnországban, ahol a projektünkön dolgozhattunk szakemberek segítségével.

16117294_1049026811870652_47898072_n.jpg

Hol bukott el a projekt?

Startupként csapatot építeni teljesen más, mint egy multinál. Visszagondolva az összes hibát elkövettem, amit lehet. Nem voltunk egy nevezőn és folyamatosan összezördültünk.

Később aztán kiderült, a koncepciónk sem volt annyira jó, így egy év munka után bölcs döntésnek láttuk lezárni ezt a projektet.

Ekkora sajnos minden tartalékomat feléltem, így év végén startup, munka és pénz nélkül maradtam.

Hogyan sikerült felállni, mi volt a fordulópont?

Egy nagy szerencsém azonban volt: még abban az évben megnyertük a Startup Tavasz nevű ötletversenyt is, aminek a fődíja egy két hetes San Fransisco-i út volt. Így decemberben bebuktam a Rate My Speechet, viszont januárban tiszta lappal mehettem ki Kaliforniába inspirálódni.

Újult erővel jöttem haza, kész voltam belecsapni egy új startupba, viszont nem akartam olyan kockázatokat vállalni, mint előtte.

A legnagyobb kockázati tényezők: a megfelelő csapat hiánya, az anyagi forrás megléte, és az, hogy elvakít a saját ötleted.  

Sokat gondolkoztam azon, hogyan lehetne jobban csinálni, és ekkor találkoztam Bohner Tamással.

Az ő problémája angyal befektetőként pedig az volt, hogy befektette a pénzt az ígéretes startupokba, akik a pénzt elfogadták, viszont a tanácsokra nem voltak kíváncsiak, nem fogadták meg azokat. Így többször végig kellett néznie, hogy az ígéretesnek tűnő startup elbukik.

A közös gondolkodás elindult, ekkor találtunk a startup stúdió, vagy más néven startup factory modellre.  Úgy láttuk, hogy a külföldön már bizonyított megközelítés itthon is működhet. Tamás pedig úgy döntött, hogy a Drukka addig felhalmozott erőforrásait ennek a hipotézisnek a bebizonyítására fordítja. Ez nagy kockázat volt, de lehetővé tette, hogy a következő hónapokban tucatnyi startup ötleten elkezdjünk dolgozni - hiszen a Drukkán belül minden megvolt ehhez: csapat, ötlet és tőke is. Így indult útjára a Drukka Startup Studio, illetve ekkor kezdtem el kutatni a külföldi startup studiókat.

Az volt a célunk, hogy nemzetközi szinten már bizonyított startup stúdió módszereket honosítsunk meg itthon is.

Hogyan működik a startup gyár modell?

Tamás még 2011-ben alapította a Drukkát, azonban akkor még csak egy jól működő webfejlesztő, online marketinges vállalkozás volt. Egy profi, összehangolt csapat alakult ki ott, ami a jelenlegi stúdió modell alappillérét is képezi. Ennek lényege az, hogy az erőforrás, technikai háttér és a szakértelem közös, és a különböző startup ötletekhez delegálunk CEO-kat, aki tulajdonrészt kapnak a leendő startupból. Tehát tegyük fel, van 20 darab ötlet, elkezdünk dolgozni rajtuk egy közös szakmai csapattal és 1-1 projekt vezetővel.

Ha időközben valamelyik ötlet bukásnak bizonyul, akkor azt időben leállítjuk és a projekt vezető egy új ötletet kap kidolgozásra.

Ha sikeresnek bizonyul, akkor egészen a seed befektetésig kísérjük a projektet. Utána pedig ténylegesen is ügyvezető lesz a projekt vezetőből.

Az ötletekhez többnyire ti kerestek CEO-kat, de lehet-e hozzátok csatlakozni már meglévő ötlettel?

Természetesen van erre is példa. A lényeg, hogy aki hozzánk fordul, az már dolgozzon az ötletén, validálja azt és elkötelezett legyen iránta. Az nem működik, hogy itt a „szuper” ötletem, csináljátok meg, és én majd várom a pénzt belőle.

16117793_1049026785203988_2107285459_n.jpg

Neked mi a feladatod most a Drukkán belül?

A Drukkánál központi témákkal foglalkozom: csapatbővítés, ötletek válogatása, meetup sorozatok szervezése és a nemzetközi kapcsolatok ápolása. Utóbbihoz kapcsolódik a tavaly decemberben publikált könyvem is, amely célja, hogy a nemzetközi startup ökoszisztéma szereplőinek legyen egy iránymutatás a stúdió modell működéséről. A visszajelzések eddig nagyon pozitívak, úgyhogy Keletre, Nyugatra és Északra is épülnek a kapcsolataink.

Tervben van a Drukka nemzetközi terjeszkedése és egy hazai preseed befektetési cég létrehozása is a jövőben - amivel külsős befektetőknek adunk lehetőséget arra, hogy portfólió szinten fektethessenek be az induló startupjainkba. Úgyhogy munka van bőven, viszont nagyon szeretem.

Nagyon izgalmasan hangzik, köszönöm szépen a beszélgetést, és további sikereket kívánok!

Meetup!

drukkaprogress.jpg

01. 19-én, azaz most csütörtökön 18:00-tól a Drukka szervezésében meetup lesz „Befektetések & állami pénzek a magyar startupok életében” címmel.

Az előadók között ott lesz Oszkó Péter az OXO Labs / Power Angels ügyvezetője, Katona Bence a Hiventures kockázati tőkealap-kezelő befektetési vezérigazgató helyettese, és Szigeti Attila a Drukka Startup Studio COO-ja. Részletek a Facebook eseményen.

Cikk ajánló

Korábban a Drukka két sikeres, azóta befektetést kapó startupjáról is írtunk, róluk itt tudsz olvasni: Tickething.com, Neatly.

Ha tetszett a cikk, oszd meg barátaiddal is, és kövesd a blogot Facebook-on, YouTube-on, vagy Instagram-on!