Infobázis pécsi külföldi diákoknak

pecs1.jpg

A Pécs City Guide (PCG) életre hívója szerint az ötlet nem egy hagyományos startup projekt. Úgy döntöttünk, hogy mégis, talán pont ezért lehet érdekes a Startup Mustra olvasóinak. Szűk körre fókuszál, színes eszköztárral, azonban most mégis elképzelhető, hogy megszűnik. Pedig a tartalom  minden visszajelzés szerint jó, a projekt maga pedig hiánypótló.

Tanulságos történet minden startuppernek.

Pécs, annak ellenére, hogy egyre több külföldi diák tartja vonzónak, híján van az angol nyelvű, várossal kapcsolatos információkat, szórakozási és kikapcsolódási lehetőségeket összefoglaló oldalnak, információs portálnak.

Az újságíró-szerkesztőként dolgozó Gűth Ervin meglátta a lehetőséget a témában és nekiállt a Pécs City Guide kivitelezéséhez. Az induláshoz szükséges tőkét egy IndieGogo kampánnyal szerette volna megszerezni. Sajnos ebben a formában nem sikerült pénzhez jutnia, de ennek ellenére mégis sikerült a kivitelezés, a működtetés, most pedig mégis a megszűnés határán áll a Pécs City Guide.
ervin-150826-001.jpg

Múlt

Honnan jött a Pécs City Guide ötlete?

Újságíró-szerkesztőként talán állíthatom, hogy viszonylag képben vagyok a pécsi történésekkel. Valamikor 2014. szeptemberében merült fel bennem, hogy a városban tanuló egyre több külföldi hallgató ellenére valahogy még sincs olyan oldal, ami az aktuális információkat angolul összegyűjtötte volna. Nyilván nem egy klasszikus hír- vagy közéleti oldalra gondoltam (bár úgy tűnik nagyon szűk körben az ilyen témákra is van fogadókészség), hanem magazin jellegű anyagokat, érdekességeket, újdonságokat, új helyeket bemutató weblapra. Ráadásul, a függetlenség jegyében, olyasmit képzeltem el, amit nem hirdetések tartanak el, hanem az olvasók. Az első IndieGogo kampányt pár nappal később el is indítottam, és a lájkok gyorsan szaporodtak, de a célt nem értem el.

Ekkor kerestek meg a MediaWorkstől, akkor még Axel-Springertől.

Printben, havonta megjelenő magazinként és hirdetésekkel megpakolva el tudnák képzelni az ötletemet. Először 2014. novemberében beszélgettünk, majd 2015. februárjában jelent meg az első magazin. A történethez hozzátartozik, hogy egyébként korábban volt már két angol nyelvű havilap a városban: a Time Out Pécs, azt hiszem három évig jelent meg egészen 2012 végéig, míg az angol, magyar kétnyelvű EnjoyPécs szintén két vagy három évig élt.

pecscity_3.jpeg

Milyen nehézségekkel találkoztál a projekt indulásakor, közben és a jelenlegi fázisában?

A célközönség elég szűk, jelenleg 3000 külföldi hallgató van Pécsen, ráadásul nagyon vegyes. A legtöbben nem angol anyanyelvűek, ami egy nem angol anyanyelvű szerkesztőnek jó is meg, rossz is. De a tartalmi-stilisztikai dolgokat talán nem is részletezném, inkább az elérés nehézsége érdekes. Nem csak nyelvi szempontból nagyon szegmentált, hanem az érdeklődési köre is igen eltérő a külföldi hallgatóknak. Azt hiszem Facebookon elég jól sikerült targetálnom a potenciális célközönséget, de akkor is nagyon kicsi számokról beszélünk. Persze vásárlóerőben egész komoly kis tömeg ez, de klasszikus online médiatermékként nehéz megcélozni őket. A print ebből a szempontból valóban célravezetőbb, mert tényleg ott van ahol az olvasók.

Az IndieGogo, amúgy mint platform nagyon szuper, nagyon jól el vannak magyarázva a folyamatok és a jó gyakorlatok, tényleg csak ajánlani tudom. Ahogy azt is, hogy aki belekezd az a kampányok előkészítésére legalább még egyszer, de inkább kétszer annyi időt szánjon rá, mint amennyi ideig maga a kampány tart. Sajnos én ezt egyéb munkáim miatt nem engedhettem meg magamnak ezért mindig hektikus volt, amit csináltam. Mindenesetre, ha esetleg új projektbe kezdenék, biztosan így állnék neki.

pecscity2.jpg

Jelen

Egyedül dolgozol a projekten vagy csapatban?

Én találtam ki a témákat, írtam meg a cikkeket, fotóztam és tördeltem az újságot. A hirdetésszervezést, nyomdát és a terjesztést a kiadó intézte. A negyedik vagy ötödik számtól pedig Nógrádi László újságíró kollégám is írt havonta egy-egy cikket.

Milyen terveid vannak a Pécs City Guide jövőjét illetően?

Eléggé sínen volt a magazin, két év működés után tényleg gördülékenyek voltak a folyamatok, de sajnos "szakítanom" kellett a kiadóval. Nem szeretek saját magammal kapcsolatban nagy szavakat használni, de amikor kiderült, hogy a kiadó tulajdonosváltásának milyen következményei lesznek, úgy éreztem, hogy el kell búcsúznom a MediaWorkstől, nem éreztem helyesnek maradni.

Komoly bevételkiesés ez nekem, de az talán könnyebben pótolható, mint az erkölcsi veszteségek, úgyhogy a magazin gyakorlatilag megszűnt.

 

Jövő

Mindenesetre decemberben megint indítottam egy Indiegogo kampányt, nagyon hasonló koncepcióval mint 2014-ben. Csináltam egy kis videót is, de igazából a vesztesek nyugalmával álltam neki ennek a második körnek.

Sajnos nem úgy tűnik, hogy ez a megfelelő finanszírozási forma, de én a jelenlegi politikai-gazdasági környezet miatt szerettem volna ehhez ragaszkodni. Mindenesetre a kampány ismét elbukott, úgyhogy valószínűleg a PCG-nek is vége.

Más feladatokra koncentrálok, például eddig is a negyedévente megjelenő Pécsi Borozó című gasztronómiai magazinnál voltam szerkesztő, most erre több időm jut, ahogyan a saját projektötletem kidolgozására is..

Mi a legnagyobb előnye a Pécs City Guidenak, milyen visszajelzések érkeztek?

Talán csak néhány negatív kritikát kaptam - ezek többnyire a terjesztéssel voltak kapcsolatosak. Úgy vettem észre - legalábbis az e-mailek erről tanúskodnak - hogy az olvasók szerették a magazint, a cikkeket és a stílust egyaránt.

Borítókép forrása: hotelarkadiapecs