A VR csak egy újabb lufi, mint a 3D TV?

vr1.jpg

- Interjú Schwarz Gábor nemzetközi live videó szakértővel, a Ustream korábbi nemzetközi üzletfejlesztési vezetőjével

Schwarz Gábort korábban egy marketing konferencián láttam előadni, ahol live streaming üzleti felhasználásáról tartott előadást. Izgalmas volt hallani a trendeket, a videós tartalomfogyasztás változásait, és hogy a hazai vállalkozók, hogyan kamatoztathatják ezt az új médiaeszközt. Előadása és személyisége lehengerlő volt, így a napokban meginvitáltam egy kávé melletti interjúra, amit készségesen el is fogadott.

Ha magyar startupokról beszélünk, akkor a Prezi mellett, a Ustream az, amit várhatóan a legtöbben ismernek idehaza. Hogyan lettél a videó streamelés pionírjának számító nemzetközi vállalkozás egyik kulcsfontosságú vezetője?

schwarz-gabor2.jpgKorábban több ismert nemzetközi kereskedelmi televíziónak és ATL médiának dolgoztam. Nyolc éve volt egy pont, amikor rájöttem, hogy a gigászi közvetítő kocsik helyett már akár egy telefon is elég lehet az élő közvetítéshez. Külföldi klasszikus koncerteket próbáltunk az okostelefonunkról, illetve kis kézi kameráról élőben közvetíteni a családnak és a barátoknak, több-kevesebb sikerrel.

Később  egy fejvadász cégtől felhívtak egy lehetőséggel: éppen fejleszteni  kívánták az akkorra már garázscégből vállalkozássá alakult Ustream csapatát. Egy intenzív 3-4 hónapos, európai méretű kiválasztási folyamat végén, megvolt az összhang köztünk, és valószínűleg az elhivatottságomnak és a média-marketing-tech hátteremnek köszönhetően elkezdtük a közös munkát.

Hogyan élted meg a Ustreames napjaidat?

"Akkoriban abban a forradalmári gondolatban éltem, hogy 2015-re a streamelés leváltja a TV-t."

De a TV köszöni, jól van, bár sokat változott. Talán naiv elképzelés volt, de igazából egy kiváló ár-érték arányú médiaeszközzé vált azóta a stream. Még most is úgy gondolom, hogy a költségek tizedéből lehet egy jobb minőségű élő adást előállítani és fizikai határokon, időzónákon átívelve, élőben lehet bármit: sportot, vallást, politikát, művészetet, gaminget és minden mást kinyitni a széles tömegeknek vagy épp célzott réteg közönség felé.

Ez az üzleti modell és stratégia nagy kockázatot jelentett. A kérdés az volt, hogy a live streamelést mire fogják használni. “Áttöri-e a falakat”, vagy sem? Hiszen már megjelentek a piacon a felnőtt tartalmakat szolgáltatók, illetve szegmensekre szakosodott és a “hátha bejön” vállalkozók is. Mi azt az elvet vallottuk, hogy minden másra használjuk a streamet, de főként az “új” médiára és a céges eseményekre fókuszáltunk.

Miért váltottál?

Ottlétem alatt évről évre nagy sikereket értünk el a média szolgáltatás és felhasználók számának alakulása tekintetében is. Fejlődött a cég, változott a céges kultúra, folyamatosan bővültünk, azonban a megváltozott környezetből fakadóan eltértek a stratégiai elképzeléseim (média, eventek, gaming területeken) a Ustream stratégiai SAAS elképzeléseitől és Align -azaz a céges belső- kommunikációs üzleti irányától. Ezért szépen, barátságban léptünk tovább más-más irányba.

Hogyan hatott a YouTube Live és a Facebook Live a streamelés piacára?

Mondjuk azt, hogy egy hidegháború zajlik, egy nagyon erős innovációért hajhászó versenyben. A videó streamelés piacán két lehetőséged van: vagy ingyen adod a szolgáltatásodat, elérhetővé teszed széles körben és főleg reklámból akarsz megélni - kereskedelmi médiumként -, vagy azt mondod, hogy minőségi irányt képviselsz és fizessenek a szolgáltatásodért, amiért cserébe garanciát, supportot, reklámmentességet és különféle prémium szolgáltatásokat adsz - white label szolgáltatóként -. A probléma ott kezdődik, amikor te egy komoly cég, vagy egy influencer vagy, és az ingyenessége miatt a tömegmédia irányt választod. Két cicás home videó között, kiállsz egy profi stábbal streamelni az ingyenes, de korlátozott  eszközön.

A harc főleg a YouTube live és a Facebook live között van, de ma már minden ismert platformnak van ingyenes stream opciója.

Mit gondolsz, milyen irányba fejlődhet tovább a videós tartalomfogyasztás?

Jelenleg egy evolúciós robbanásban vagyunk benne. Egy paradigmaváltás tapasztalható, minden szinten. Örülök, hogy végre az “online tv” és a channelbranding irányzat felé tartunk. Nemcsak a gyengébb minőségű UGC (user generated content) működik, hanem a profibb storytelling is - ami a tv dominanciáját is bebetonozta -, ahol a különböző platformoknak is specializálódniuk kell. Érdekes tartalmat kell előállítaniuk marketing keretben. Egy videóval sokkal könnyebb és egyszerűbb teljesebben kifejezni magad, vagy egy projektet, vagy egy brandet. Azzal, hogy már az új okostelefonokon akár két kamera is van a hátlapon, stabilizátorok vannak bennük, optikai zoommal is bővíthetőek, vagy, hogy egy GoPro képminősége 4k-s, és egyes “extrém” helyzetekben már a nagy kamerákkal vetekszik a tudása, azt látom, hogy rohamosan szélesedik az a réteg, ahol a videózás az önkifejezés leggyakoribb módja lesz.

Ebbe az önkifejezésbe pedig a mostani generáció már beleszületett. Nemrég itthon volt a 10 éves Amerikában élő unokahúgom, aki számára teljesen egyértelmű már, hogy az én iPademen az otthoni Netflixére csatlakozik rá és chromecastolja a TV-mre a Hannah Montana showt.

Tehát nem csak minőségben és tartalomban fejlődünk, hanem a millenniumi generáció gondolkodásmódjával is számolunk.

"A jelenlegi mérföldkő pedig egyértelműen a 360 videó, a VR és a LIVE 360 VR."

Amikor pár napja felvettem veled a kapcsolatot, éppen egy 360 videós vállalkozáshoz kerestél munkatársat. Mi történt a Ustream után?

A Ustream után volt egy rövidebb útkeresésem, tanácsadtam és, közben belevágtunk egy live produkciós cégbe, amiből sikeresen exiteltünk is. Azután egy nagyon komoly megkeresést kaptam Svájcból, egy 360 videós vállalkozás felépítésére. Akkoriban még nem volt minden karácsonyfa alatt VR szemüveg, de azt tudtuk, hogy itt lehet kitörni. Már láttuk azokat a Kickstarter projekteket, amelyek a 360 felé mentek, és láttuk, hogy az üzleti felhasználásban hatalmas piac van. Hiszen a hadiipar és a felnőtt tartalomgyártók már validálták a 360-at.

A 360 fokos videó élőben streamelése a fő csapásvonal, amit csinálni még nehezebbnek tűnt akkor, de köszönjük, működik, és sikeresen itt vagyunk.

streamvibe1.JPG

Provokatív kérdés ezek után, de nincs benned félsz, hogy a VR is egy lufi lesz a 3D TV-hez hasonlóan?

A 3D TV esetében is mindenki forradalmat említett, de az egy gyenge pukkanás lett. Senki nem tudta, hogy mi lesz azzal a technológiával, és ezért nem gyártottak hozzá elegendő tartalmat. Másfél Pókember és kettő közép rossz filmért, pedig senki nem fog venni 3D televíziót. Ellenben a mozi iparban működik a 3D műfaj, és közben már az angol nyelvű piacokon a mozi cégek a home streaming irányba is nyitnak (netflix model).  A VR viszont az első olyan eszköz, amit kifejezetten okosmobilokra terveztek. Okostelefonja pedig már mindenkinek van. Az élmény pedig hatalmas: virtuálisan egy autóba be tudsz ülni, egy teniszmérkőzésen ott lehetsz, egy kifutón állsz, látod a közönséget, körbe nézhetsz, nem szabják meg neked, hogy mire nézz. Te vagy a néző és a rendező is. A 360 fokos live stream pedig csak felerősíti az ott lenni akarás élményét.

Tehát a jövője egyértelmű. A kérdés itt már az, hogy minőség fejlődése és például az audio milyen módon fogja követni, azaz mindenhol ugyanúgy hallod majd a hangot, vagy ha balra fordulsz az egyik szurkoló kiabálását, ha jobbra fordulsz, akkor a hot dog árust hallod erősebben. Vagy például a 4k,8k,... minőséget, hogyan lehet összetömöríteni, hogy az élvezhető legyen mobilon streamelve is.

Vállalkozó szellemű embernek tartod magad?

Idealista és innováció mániákus vagyok, nekem a videó az önkifejezés módja, nem csupán a pénzkeresés. Szuper azonban, ha az ember hobbija a vállalkozása is, ez egy nagyon jó érzés.

Mit gondolsz a magyar startup atmoszféráról? Mi tanácsolnál annak, aki hisz az ötletében és vállalkozni akarna?

Én a startupot nem egy életvitelnek tartom, hanem egy vállalkozási formának. Startup lehet egy fűből tejet előállító cég, aki elfelejti, hogy erre ott a tehén, de startup lehet jövőbe mutató, tényleges piaci igényt kielégítő vállalkozás is. Ebben a hatalmas káoszban megint tisztázni kellene, és újradefiniálni, hogy mi az a startup és mi nem fér bele, pont mint amikor elindult az irányzat és nem kellett gondolatban idézőjelbe tenni a szót.

"Ha vállalkozni akarsz, akkor pedig olyanba vágj bele, amit megcsinálnál akár ingyen is. De ne csak a megélhetés motiváljon."

Másik pedig - ha már hazai startup kérdés felmerült-, hogy felejtsük el, hogy “hazai”. Jó  a hazai referencia, de csak nemzetközi piacban és követelményekben, eredményekben szükséges gondolkodni. Picit ahhoz hasonlítanám, mint amikor azt mondták a magyar szinkron a “legjobb a világon”. Persze, mivel a legtöbb helyen nem szinkronizálták le a filmeket, cserébe az eredeti szöveg megtanította az embereket angolul.

A konferencián, ahol az előadásodat láttam, arról meséltél, hogy a saját esküvődet is streamelted Miamiból. Ezt meg tennéd még ma is ugyanígy?

Kizárt dolog, hogy még egyszer ugyanúgy csinálnám. Csakis 360 fokos videóban gondolkodnék! (mosolyog) A feleségemmel elutaztunk Miamiba összeházasodni, viszont mivel nem lehetett mindenki ott, így nem akartuk a rokonokat és a barátokat sem kizárni az élményből. Nagyon sajnálom, hogy akkor még nem volt lehetőség a 360 fokos élő videós közvetítésre, habár az esküvőnk 2015-ben volt. Ennyit változott a világ, ilyen rövid idő alatt.

Mégis, a várhatóan 2017 februárban születendő  fiam világrajövetelét, remélem nem 360 live streamen kell néznem, hanem élőben.

Kívánom, hogy így legyen és egészséges legyen! Az interjút pedig nagyon köszönöm!