Magyar startup segít a telefonválasztásban

smartphone_pile.jpg

Az okostelefon vásárlás általában egy komoly beruházásnak számít, ami mögött összetett döntésmechanizmus áll. Akik szeretnek 3-4 vagy akár több évig is egy telefont használni, azok számára az új készülék kiválasztása nem egy egyszerű feladat.

Kell egy új telefon!

Az elmúlt 2-3 éven abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy a munkáltatóm biztosította az iPhone-omat, ami a szívemhez nőtt rendesen. Így most, amikor is munkahelyváltásra került a sor, le kellett adnom azt, és vissza kellett térnem jó öreg, buta, de saját Nokiámhoz. A visszaesés borzasztó volt, így elhatároztam, hogy ideje megvenni legelső okostelefonomat.

A témában való netes böngészés és maga az élet két eredményt hozott időközben:

  1. megállapítottam, hogy rohadt nehéz a sok készülék közül választani, vagy egyáltalán csak összehasonlítani azokat,
  2. valamint megismerhettem egy magyar startupot, akik pont a mobilválasztásban őrlődő embereknek kívánnak segíteni.

Kinek higgyen az ember?

A fő probléma, hogy nehéz eldönteni, melyik a hiteles forrás, kinek az ajánlására támaszkodhatsz. Hiszen minden gyártónak maga felé hajlik a keze, a bolti eladók a minél drágább termék eladásában érdekeltek, pár anonim netes kommentre pedig nem alapozhatsz egy komoly beruházást.

Továbbá rengeteg teszt érhető már el, viszont ezek túl hosszúak, gyakran érthetetlenek és nem ritkán a tesztelő néhány nap alatt kialakult szubjektív véleményét tükrözik. Erre a problémára nyújt megoldást a magyar fejlesztésű Copodium, a készülékek közösségi értékelésére alapuló ranglistáival.

A startup ötletgazdáját és alapítóját, Szabó Lacit faggathattam vállalkozásukról:

Kezdjük az elején, mi is az a Copodium? Mitől különleges?

A Copodium eredeti koncepciója az volt, hogy minden mobiltelefonról a legfontosabb információkat, rövid leírásokat és tényleges használati tapasztalaton alapuló értékeléseket adjunk, ezzel segítve a telefonvásárlás előtt állókat.

copodium2.png

A Copodium felülete

Jelenleg a honlapunkra látogatók számára a rendszer 4-5 kérdés megválaszolásával kiadja a legmegfelelőbb készülék opciókat, ezzel végtelen egyszerűvé téve a hosszas keresgélést. Továbbá egy olyan univerzális ranglista létrehozásán dolgozunk, mely vélemények és szubjektív értékelések alapján tevődik össze. Azaz a különböző készülékekhez egy regisztráció után, nevet és arcot felvállalva bárki írhat véleményt és értékelést. És a Copodium értéke ebben rejlik: minél több nevesített vélemény és értékelés jön, annál hitelesebb a forrás is. Éppen ezért a rendszer különlegessége, hogy egy pontgyűjtő rendszerrel motiváljuk a felhasználókat, sarkalljuk őket aktivitásra. A pontokat pedig különböző ajándékokra válthatják be.

Ez tök jól hangzik. Hogy született az ötlet? És hogyan lett belőle vállalkozás?

Rólam érdemes tudni, hogy megszállottan cserélgetem a telefonjaimat, értek is hozzájuk, ezért az ismerőseim gyakran keresnek meg azzal, hogy segítsek nekik választani. Maga az ötlet 2015-ben fogant meg bennem, amivel jelentkeztem is az !GEN5 innovációs képzési programba. A program nem csak azért volt sikeres, mert a 3 fordulós versenyt a Copodium nyerte meg, hanem mert itt ismerhettem meg társalapítómat, Bordás Ákost is. :)

copodium1.jpg

Munka közben a Copodium csapata

A startup építést kezdetektől nemzetközi piacon – konkrétan Nagy-Britanniában – képzeltük el, de már 2015 őszén kapcsolatba kerültünk a legnagyobb hazai szórakoztató elektronikai áruházlánccal, akik komoly érdeklődést mutattak irántunk, így a validálást és megvalósítást végül itthon kezdtük el. Az első MVP-nk november közepén jelent meg a www.copodium.com -on, ami bár nagyon kezdetleges volt, rengeteget sikerült vele tanulni a felhasználóinkról. Ugyanekkor indítottuk első offline (áruházban megjelenő) pilot szolgáltatásunkat, amivel kísérletet tettünk az online készülékértékelések és offline készülékajánlás működésére. A kezdeti sikerek után a Copodiumot, mint készülékajánlási platformot idén februárban kezdtük átgyúrni a visszajelzéseknek megfelelően.

Gratulálok ezek hatalmas sikerek. Milyen nehézségekkel néztetek szembe?

Az alapvető nehézség az, hogy itthon és amúgy az egész világon a termékértékeléssel nem szívesen bíbelődnek az emberek, legtöbbször nem motiválja őket semmi. A mi szolgáltatásaink viszont pont ezekre az értékelésekre épülnek – ráadásul nem holmi nick nevekkel, hanem névvel és arccal vállalva – ezért ki kellett találnunk azt a rendszert, amivel meg tudjuk jutalmazni azokat, akik hajlandóak ezt az energiát beletenni a Copodiumba. Most úgy látjuk, hogy a Shopodium fantázia nevű ösztönzési rendszerünkkel ezt sikeresen tudjuk venni.

copodium3.png

Shopodium pontgyüjtő rendszer

Hol tartotok most?

Idén július elején élesítettük a megújult készülékajánlási szolgáltatásunkat, amivel bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb telefont, élesítettük az ösztönzési rendszerünket, a hozzá tartozó ’ajándék boltot’ és azt tapasztaljuk, hogy a beérkezett értékelések száma ugrásszerűen elkezdett emelkedni. Az irányt tehát jónak látjuk, most a finomhangolások időszaka jön. Mérünk mindent és reagálunk, amilyen gyorsan csak lehet.

Hány felhasználótok van jelenleg?

Az interjú készítésének pillanatában egészen pontosan 2038 felhasználó regisztrált hozzánk valamelyik közösségi profiljával, de ez nálunk nem mérőszám. Mi a készülékértékelés-szám növelésén dolgozunk. Ez valahol 10% környékén mozog, amivel még nem feltétlenül vagyunk elégedettek.

Merre tovább?

Következő mérföldkő a webáruházak részére lefejleszteni a beépülő moduljainkat, hiszen a végső cél az lenne, hogy az online áruházakba vetett bizalmat növeljük, többek között a névvel és arccal ellátott készülékértékelésekkel. Ezen kívül a tablet és óra kategóriát szeretnénk még idén megnyitni, valamint keményen dolgozunk a külföldre történő nyitáson is.

Remekül hangzik, szívből sok sikert kívánok nektek! Részemről pedig amint megvan az új telefonom és tapasztalatot szereztem vele, írok nálatok értékelést. :)

Címkék: hazai mustra